Covid-19 aşısı geçmişte yüz dolgusu yaptıranlarda alerjiye mi neden oluyor?

31.12.2020
150

Covid aşılarının uygulanmaya başladığı ülkelerden aşının yan etkilerine ilişkin iddialar özellikle sosyal medyada gündem olmaya devam ediyor. Son olarak ABD’nin mRNA aşısının yüz dolgusu olan kadınlarda alerjik reaksiyona neden olduğu iddiası tartışma yaratırken Op. Dr. Reşit Burak Kayan, “Reaksiyonların sebebi dolgu değil alerjik bünye” açıklamasında bulundu. 

2020 yılı boyunca tüm dünyanın mücadele ettiği  koronavirüs salgınında olumlu gelişmeler yaşanıyor. Aşı çalışmalarının sonuçlanması ve kimi ülkelerde aşılamanın başlaması, dünyanın eski düzenine dönebileceğine yönelik umutları artırıyor. Türkiye gibi pek çok ülkede gözler aşının ne zaman geleceğine ve hangilerinin güvenli olduğuna çevrilirken, aşılamanın başladığı ülkelerden ise yan etkilere dair pek çok iddia gündeme geliyor. Son olarak Amerika Birleşik Devletleri’nde Moderna ismi ile bilinen Covid-19 mRNA aşılarının, 

yüzüne daha önce kozmetik amaçlı dolgu yaptıran kadınlarda alerjik reaksiyona neden olduğuna yönelik bir iddia özellikle sosyal medyada hızla yayıldı. Dolgu uygulamasının günümüzde en yaygın estetik yöntemlerinden biri olması nedeniyle kaygıya yol açan bu iddiaya ilişkin açıklama ise aşının FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi) tarafından verilen onay raporunu inceleyen Op. Dr. Reşit Burak Kayan’dan geldi. 

İddianın kaynağı 30 bin 400 kişiden 3’ünde görülen anlık şişme reaksiyonları 

Raporun detaylarını paylaşan Kayan, “ABD’deki çalışmalar sonucu etkinliği %94.5 olarak açıklanan mRNA aşılarının 17 Aralık 2020 tarihli raporunda, bu aşı ile ilgili çalışmaya alınan kişi sayısının 30 bin 400 olduğu görülüyor. Bu raporun sonunda aşı sonrası oluşan yan etkiler de bir tablo olarak yer alıyor. Dolguya dair iddiaların kaynağı, çalışmaya alınan 30 bin 400 kişiden sadece 3’ünde görülen dolgu bölgesinde anlık şişme reaksiyonları. Ancak bu alerjik reaksiyonun anti-histaminik alerji ilaçları ile aynı gün içerisinde kaybolduğu da raporda belirtiliyor. Ayrıca üç hastada da bölgesel şişlik dışında, nefes darlığı, baygınlık, ateş gibi hiçbir ek bulguya rastlanmıyor. Bu hastaların medikal geçmişlerine bakıldığında ise iki kişide grip aşısı oldukları sırada, bir kişide de dolgu uygulaması sonrası buna benzer bir ödem görüldüğü kaydediliyor.” dedi. 

Reaksiyonların nedeni dolgu değil alerjik bünye

Op. Dr. Reşit Burak Kayan, Covid aşılarının yan etkilerine dair ciddi bir bilgi kirliliği olduğuna da dikkat çekti. Kayan, “30 bin 400 kişi arasında sadece 3 kişide bu alerjik reaksiyonun görülmesi gayet olası ve doğaldır. Bu bilimsel çalışmanın bize verdiği esas sonuç ise reaksiyonların kozmetik yüz dolgularından değil kişinin alerjik bir bünyeye sahip olmasından kaynaklandığıdır. Bu noktada mRNA aşılarının daha alerjen olduğunu kabul ederek, dolgu uygulamalarından bağımsız olarak genel alerji öyküsü olan tüm bireylerin bu aşıyı yaptırırken tam teşekküllü bir hastanede olmalarını öneririm. Kozmetik dolgusu olan ve daha önce herhangi bir alerjik reaksiyon öyküsü olmayan bireyler ise mRNA aşılarını güvenle ve gönül rahatlığı ile yaptırabilirler. Temennim, kulaktan dolma asılsız haberlere itibar etmeden aşıların yaptırılması ve sosyal mesafesiz, maskesiz kucaklaşabildiğimiz günlerin geri gelmesi.” diye konuştu.  

ETİKETLER: ,
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.